11 Alasan Mengapa Saya Suka Thailand

Posted: 12/07/2011 | 7 Disember 2011

Saya telah ke Thailand lebih banyak kali daripada saya boleh mengira. Saya telah tinggal di Bangkok dua kali, dan jika saya meninggal selama lebih daripada setahun, saya merasa seolah-olah saya hilang. Sudah 18 bulan sejak saya terakhir berada di sini, dan kegembiraan saya melelehkan saya seperti peluh semasa musim panas Bangkok panas.

Orang sering bertanya kepada saya mengapa saya kembali ke tempat saya telah melawat dan bukannya meneroka tempat yang baru. Baiklah, itu jawapan yang mudah: itu kerana saya rasa melekat pada mereka. Saya merasa di rumah ketika saya melawat mereka. Dan Thailand mungkin satu tempat di luar AS di mana saya merasa paling di rumah.

Dan kenapa saya suka Thailand begitu banyak? Nah, berikut adalah 11 alasan mengapa Thailand adalah salah satu negara terbaik di dunia untuk melawat (dan petua bagaimana anda boleh melawat juga):

Makanan yang lazat

Apabila orang berkata mereka menyukai makanan Thai tetapi tidak pernah ke Thailand, saya tidak boleh berfikir, "Anda tidak pernah benar-benar mengalami makanan Thai." Makanan Thai di Thailand adalah liga yang lebih baik daripada di tempat lain di dunia. Ada pelbagai lagi dan lebih banyak perisa. Tarian mulut anda dengan rasa apabila anda makan di sini. Makanan itu juga menendangnya. Saya sentiasa memerintahkan haiwan kesayangan, yang bermaksud "tidak pedas," kerana oleh piawaian Thai yang bermaksud hanya satu cabai. Apa-apa yang lebih daripada itu, dan saya kelihatan seperti saya hendak melangkah dan mati. (Saya mempunyai toleransi yang rendah untuk makanan pedas.) Di seluruh jalan-jalan di Thailand, gerai-gerai luaran menyajikan makanan Thai paling murah dan terbaik yang boleh anda temui. Dan tidak kira berapa masa hari itu, selalu ada makanan yang ada di suatu tempat.

Selain itu, terdapat banyak makanan antarabangsa yang lazat di negara ini. Thailand adalah tempat yang sangat antarabangsa terima kasih kepada gerombolan pelancong dan ekspatriat di seluruh negara. Beberapa restoran sushi kegemaran saya berada di Bangkok, dan anda boleh mendapatkan makanan halal dan India yang menakjubkan di kawasan pusat bandar Sukhumvit. Dan dengan menghairankan, anda juga akan mendapati banyak orang Mexico - Señor Pico adalah Mexico terbaik di luar Amerika Utara.

Thailand adalah mimpi basah foodie.

Cuaca panas

Saya suka matahari banyak (banyak kepada ibu saya dan kecewa dermatologi saya). Saya fikir selepas menyapu salji di Boston untuk sebahagian besar hidup saya, saya tertarik kepada matahari, kerana di kawasan tropika, tidak ada salji untuk sekop. Walaupun terdapat musim monsun di Thailand, saya suka panas, dan fakta bahawa ia sentiasa panas dan lembap di Thailand merayu kepada saya. Ia tidak pernah menjadi cuaca jaket dan saya sentiasa boleh memakai t-shirt dan seluar pendek.

(OK, itu tidak sepenuhnya benar) Pada bulan Januari, saya memakai jaket, sehingga hampir 20 ° C di sini. Anda boleh memberitahu ekspatriat dari pelancong di Bangkok, kerana ekspatriat yang memakai sweater dan jaket Jan. Saya pernah mempunyai kawan melawat saya dan saya enggan menghidupkan A / C di apartmen saya. Ia terlalu sejuk untuk itu!)

Penduduk yang ramah

Thailand adalah sebahagian daripada orang yang paling baik yang pernah saya temui. Mereka sentiasa gembira, sentiasa tersenyum, sangat sopan, dan selalu membantu. Mereka akan membantu anda jika anda menghadapi masalah dan membantu menterjemahkan anda jika anda tidak boleh berbahasa Thai. Mereka memperlakukan anda dengan baik, dan apabila saya kembali ke sini, pemilik kedai tempatan yang kedai saya sering menyapa saya dengan senyuman yang hangat dan pelukan besar. Thailand mempunyai kenangan yang menakjubkan - sekali kawan, selalu kawan. Saya sentiasa berasa selamat di Thailand. Thailand jarang mencuri atau menyebabkan masalah. Thailand adalah salah satu daripada beberapa negara yang saya rasa selesa meninggalkan laptop saya semasa saya pergi ke bilik mandi.

Ia sesuai untuk perjalanan
Thailand adalah tamparan di tengah-tengah segala-galanya. Ia adalah tiga jam ke Hong Kong, dua jam ke Singapura, empat jam ke Bali, dan setengah jalan antara Australia dan Eropah. Anda boleh pergi ke banyak tempat dengan mudah dari Thailand, yang, untuk seorang pengembara seperti saya, sangat menarik. Dan anda boleh mendapatkan banyak destinasi murah. Saya menuju ke Singapura esok selama empat hari, dan saya hanya berharga $ 120 USD di Tiger Airways. Bukan masalah buruk dan bukan cara yang buruk untuk menghabiskan hujung minggu.

Pulau tropika yang sempurna pasca pos

Saya suka pantai. Saya boleh duduk di atas pasir dan pergi berenang selama berjam-jam. Ia adalah surga kepada saya. (Lihat di atas dan cintaku cuaca panas.) Walaupun Thailand telah dibangunkan selama bertahun-tahun dan banyak pantai terbaik telah hancur melalui pembangunan yang tidak terkawal, anda masih dapat mencari pulau-pulau dan pantai-pantai yang indah dan sempurna di seluruh negara. Saya sangat suka Ko Chang, Ko Kood, Pulau Surin, Ko Adang, dan Ko Lanta. Pulau-pulau terbaik terletak di selatan berhampiran sempadan Malaysia. Mereka semua kelihatan seperti gambar di atas, dan tempat seperti itu hanyalah surga kepada saya.

Hutan yang rimbun

Seperti yang saya suka duduk di pantai, saya juga suka mendaki melalui hutan, dan Thailand mempunyai beberapa yang paling indah dan subur yang saya lihat. Dari hutan dan gajah di Taman Negara Khao Yai, ke tasik yang terkenal di Khao Sok di selatan, ke hutan rimba dan hutan yang terkenal di Chiang Mai, anda boleh mendapatkan hutan tropika anda dengan mudah di sini. Mereka mungkin bukan hutan liar dan liar di beberapa tempat di Borneo atau tengah Afrika, tetapi mereka masih menawarkan pemandangan yang menakjubkan, hutan tebal, air terjun untuk menyejukkan diri, dan pelbagai hidupan liar yang menarik.

Persekitaran antarabangsa

Thailand adalah sebuah negara di mana anda boleh mendapatkan sebagai tempatan atau asing seperti yang anda suka. Kerana semua pelancong dan pengembara yang tinggal di sini, negara ini sangat kosmopolitan dan antarabangsa. Terdapat rangkaian makanan global, restoran dan kedai antarabangsa, Starbucks, dan filem Hollywood. Thailand adalah periuk rakyat, dan anda akan menemui orang dari seluruh dunia. Saya telah berteman di sini dari Perancis, Jerman, Argentina, Australia, New Zealand, Jepun, dan Israel, hanya untuk menamakan beberapa.

Thailand mudah
Thailand mudah. Lapar pada pukul 3:30 pagi? Terdapat seseorang di sekitar untuk menjual makanan kepada anda. Perlu mengambil bas ke Vietnam? Itu boleh diatur dengan mudah. Perlu pergi membeli-belah pada beberapa jam yang aneh? Terdapat kedai yang dibuka. Farmasi pada pukul 2 pagi? Ada juga. Thailand adalah tempat yang mudah untuk hidup dan bergerak. Dan di Bangkok, anda tidak perlu menunggu teksi.

(HEY! Adakah anda merancang perjalanan ke Thailand? Jangan lupa untuk menyemak buku yang saya tulis mengenai negara ini. Klik di sini untuk mengembara seperti pro!)

Orang yang cantik

Mari kita nyata - Orang Thai kelihatan cantik. Ada sebab mengapa ramai orang datang ke sini dan berkahwin dengan orang Thai. Mereka sangat panas. Suka datang ke negara di mana semua orang pandai. Wanita di sini hanya menakjubkan, dengan kulit yang cantik dan kelihatan eksotik. Semua kawan saya telah bertarikh gadis-gadis Thai.

Bangkok

Saya benci Bangkok beberapa kali pertama saya pergi ke sana. Tidak sampai saya berpindah ke sana bahawa saya jatuh cinta dengannya. Bangkok, ternyata, adalah sebuah bandar mudah untuk didiami. Ada banyak yang perlu dilakukan, banyak acara, bar hebat, dan makanan yang mengagumkan (lihat di atas), dan mudah untuk dikunjungi (kecuali semasa waktu sibuk). Saya suka bandar-bandar di mana sentiasa ada sesuatu yang perlu dilakukan. Tidak kira apa masa hari atau hari dalam seminggu, anda boleh mencari sesuatu yang perlu dilakukan di Bangkok. Seperti New York, Bangkok adalah sebuah bandar yang tidak pernah tidur.

Ia murah!
Thailand murah untuk melawat dan murah untuk tinggal. Semalam, saya menghabiskan $ 4 USD untuk semua makanan saya untuk hari ini, termasuk beberapa minuman dan makanan ringan. Kebanyakan makanan dari vendor jalan kos $ 1. Saya boleh mendapatkan bilik peribadi untuk $ 10 USD setiap malam atau banglo di hadapan pantai untuk $ 15-20 USD. Sebuah apartmen di pusat bandar Bangkok berharga $ 300 sebulan, dan ia masih lebih besar daripada apa yang saya perlukan. Thailand hanya menawarkan nilai yang luar biasa untuk wang anda. Beberapa tahun lalu, saya memberitahu kawan saya bahawa selepas sebulan memantul di sekitar pulau-pulau, saya telah membelanjakan kira-kira 40,000 baht ($ 1,400 USD). Dia terkejut! "Bagaimana kamu boleh menghabiskan banyak wang dalam satu bulan!" Katanya. Thailand adalah negara yang sangat murah, $ 1,400 dianggap banyak wang. Saya membayar dua kali ganda dalam sewa di New York City.

Apabila orang bertanya kepada saya apa negara kegemaran saya, saya selalu mengatakan Thailand. Walaupun saya tertanya-tanya bagaimana anda boleh memilih negara kegemaran. Setiap orang adalah menakjubkan dengan haknya sendiri. Tiada negara yang lebih baik daripada yang lain, hanya berbeza. Bagaimanapun, Thailand mempunyai tempat yang istimewa di hati saya. Kami mempunyai sejarah yang panjang bersama-sama. Saya akan sentiasa kembali ke negara ini. Saya suka di sini terlalu banyak.

Langkah seterusnya: RANCAKKAN TRIP ANDA DENGAN PANDUAN ULTIMATE saya ke THAILAND

Tonton video itu: 6 Alasan Amerika Takut Menyerang Indonesia (September 2019).